مقدمه‌ای بر عقیده کاوی (نظر کاوی یا تحلیل احساسات)

در درس یادگیری ماشین از دانشجویان خواسته شد تا در تمرین اول درسی، علاوه بر توضیح دادگانی که استفاده می‌کنند، مقدمه‌ای نیز درباره کاربردی که الگوریتم‌های یادگیری ماشین را برای حل چالش‌های آن توسعه می‌دهند، بنویسند. از آنجایی که موضوع پایان‌نامه خانم‌ها پهلوانی و ابراهیمی و آقایان هاشمی، رضائی و زارعی در خصوص عقیده کاوی است، لذا بخش مقدمه تمرین ایشان در این صفحه قرار گرفته است.


مقدمه اول از گزارش خانم پهلوانی درباره عقیده کاوی

عقاید و نظرات تقریباً مرکز همه‏ی فعالیت‏های انسان است، زیرا عقاید و نظرات دیگران بر روی رفتار افراد تأثیرگذار هستند. هر زمان که فردی بخواهد در مورد یک موضوع تصمیم‏گیری کند، مایل است که عقاید و نظرات دیگران را در آن رابطه بداند [1]. عقیده‏کاوی یک زمینه‏ی تحقیقاتی جدید و نوظهور است، که با بازیابی اطلاعات و استخراج دانش از متن با استفاده از داده‏کاوی و پردازش زبان طبیعی سروکار دارد. هدف از عقیده‏کاوی تحلیل و بررسی نظرات افراد، و سپس تشخیص و بیان احساسات موجود در آن نظرات به‏صورت خودکار توسط ماشین است. بنابراین به عقیده‏کاوی، تحلیل احساسات نیز گفته می‏شود [2]. به عبارت دیگر تحلیل احساسات یا عقیده‏کاوی، به معنی کشف و شناخت احساسات مثبت یا منفی مردم راجع‏به یک مسأله یا محصول می‏باشد.

ادامه: PDF HTML


مقدمه دوم از گزارش آقای رضایی درباره عقیده کاوی

عقیده کاوی و تحلیل احساسات، فرایند تحلیل نظرات، احساسات و عواطفی است که در داده های متنی بیان شده است. در مکان های متنوع و مختلف، درک کردن آنچه دیگران فکر می کنند یکی از مهمترین دانش-ها در فرایند تصمیم گیری می باشد. چنین شیوه های بدست آوردن اطلاعات را تجزیه و تحلیل احساسات می-گویند [2]. افراد برای اینکه از نظر و عقاید دیگران درباره محصولات و سرویس های مورد علاقه خود آگاه شوند از نظرات آنلاین استفاده می کنند. این نظرات غالبا در وب سایت های تجاری و شبکه های اجتماعی با زبان نوشتاری غیر رسمی و محاوره ای وجود دارند. با کمک این منبع غنی از اطلاعات مردم، می توان تصمیمات بهتری گرفت. بدین ترتیب، پیدا کردن و خواندن این اطلاعات حجیم که همه ی آن ها هم مدنظر ما نیست کار زمان بر و خسته کننده ای است. بنابراین طراحی ابزارهایی که به صورت خودکار عقاید مردم را از نظرات آنلاین استخراج کنند اخیرا مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع در تمام زمینه های سیاسی، اجتماعی، تجاری و صنایع در نظر گرفته می‌شود [1].

ادامه: PDF HTML


مقدمه سوم از گزارش آقای زارعی درباره عقیده کاوی

هنگام تصمیم‌گیری عقاید دیگران تأثیر به سزایی در تصمیم نهایی ما دارد. در دنیای واقعی، شرکت‌ها همواره نیازمند عقاید مردم برای بهبود کیفیت و توسعه خدمات خود هستند. در زمان خرید، مشتریان به دنبال عقاید سایر مردم در مورد کالای انتخابی خود هستند. در هنگام انتخابات نیز، عقاید سایرین در مورد کاندیدهای انتخاباتی در رأی اشخاص تأثیر فراوانی دارد. بنابراین می‌توان گفت دستیابی به عقاید و احساسات مردم برای تصمیم‌گیری در همه‌‌ی زمینه‌ها بسیار پراهمیت است.

ادامه: PDF HTML


مقدمه چهارم از گزارش آقای هاشمی درباره عقیده کاوی

رشد استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، باعث ایجاد متون انبوهی حاوی عقاید افراد شده‌است که در گذشته قابل ثبت نبوده‌اند. آگاهی از عقاید افراد برای بسیاری از امور مرتبط با تصمیم‌گیری اهمیّت فراوانی دارد. متن‌کاوی، که شاخه‌ای از داده‌کاوی است، اطلاعات مفیدی را از متن استخراج می‌کند ولی برای استخراج عقاید باید سراغ روش‌های پیشرفته‌تری رفت. عقیده‌کاوی به عنوان شاخه‌ای از متن‌کاوی با تمرکز بر روی استخراج عقاید شناخته می‌شود [1].

ادامه: PDF HTML


مقدمه پنجم از گزارش خانم ابراهیمی درباره عقیده کاوی

عقیده کاوی یک زمینه‌ی تحقیقاتی جدید و نو ظهور است. عقیده کاوی با بازیابی اطلاعات و استخراج دانش از متن با استفاده از داده کاوی و پردازش زبان طبیعی سروکار دارد. هدف عقیده کاوی این است که کامپیوتر را قادر سازیم که بتواند احساسات را تشخیص دهد و بیان کند. دید یا رفتاری که بر اساس احساسات باشد به جای منطق، احساس گفته می‌شود. بنابراین عقیده کاوی به تحلیل احساسات نیز معروف است.

ادامه: PDF HTML